Adjumani -vervolg- - Reisverslag uit Adjumani, Oeganda van Jan Noordijk - WaarBenJij.nu Adjumani -vervolg- - Reisverslag uit Adjumani, Oeganda van Jan Noordijk - WaarBenJij.nu

Adjumani -vervolg-

Blijf op de hoogte en volg Jan

25 Augustus 2014 | Oeganda, Adjumani

Dit weekend hebben we enkele markten bezocht met als hoogtepunt een markt aan de andere kant van de Nijl, de plaats MOYO.
De markt in Adjumani (zaterdag) heeft alles maar vooral 2e hands kleding. De kwaliteit is niet wat we binnen ReShare gewend zijn maar is een gewild item.
Verder vooral eigen gekweekte groenten.

Zondag hebben we eerst kennis gemaakt via onze geestelijke verzorger met mama Suzanne. Een van haar dochters werkt bij het Leger des Heils in Kampala, haar andere dochter Rose heeft ons zondag begeleid naar en over de Nijl. De overtocht was een ervaring op zich. De overtocht met de veerpont is gratis. Echter dient vooraf ingeschreven te worden in een logboek, mannen en vrouwen dienen gescheiden de pont op te lopen vanwege de cgontrole op wapens e.d. en als laatste dienen de handen gewassen te worden.
De overtocht duurt zo'n 25 minuten en is een heerlijke verkoeling. (onze gemiddelde temperatuur ligt rond de 35 graden!). Aan de andere kant van de Nijl zijn we de bergen in gegaan om kennis te maken met prachtige uitzichten over de Nijl. Voordat we de overtocht terug maakten,hebben we nog een markt bezocht in MOYO. Hier worden vooral kruiden en specerijen verkocht.

Vandaag (maandag) zijn we van start gegaan met een bezoek aan het gemeentehuis voor nog een aantal administratieve zaken, hoofd waterplanning en de directeur van het lokale ziekenhuis. De reden van deze bezoeken was dat we 1 waterpomp geschonken hebben aan de bewoners van Adjumani (vastgesteld moest worden waar in de stad) en dat we 100 matrassen gaan schenken aan het lokale ziekenhuis. Het ziekenhuis heeft een capaciteit van 100 bedden. Momenteel zijn er gemiddeld zo'n 150 patienten vanwege de vluchtelingen. 50 patienten slapen dus nu op een bank of op de grond. De matrassen zijn dus meer dan welkom.
Wat opvalt in het algemeen is dat iedereen, ongeacht functie, zo gemakkelijk benaderbaar is. Als ik dit vergelijk hoe onze agenda's volzitten......... Het langste wat we hebben moeten wachten is 6 uur.
Dat was bij de staatsecretaris van vluchtelingenzaken in Kampala.
Vanochtend bij de directeur van het ziekenhuis 5 minuten! Uiteraard hebben we wat te bieden maar dan nog! De rondleiding door het ziekenhuis was indrukwekkend.
Vanmiddag zijn we naar het kamp geweest om te bepalen waar de boringen het beste kunnen gaan plaatsvinden.
In de blokken 7 en 8 van kamp AYILO 2 zijn al eerder boringen gedaan maar zonder resultaat.Er is geboort tot diepten van 90 meter. Het bedrijf wat wij hebben ingehuurd, garandeert water. Laten we daar dan maar op vertrouwen...... (wordt vervolgd).

• 26 Augustus 2014 - 21:30

Dochter II:

Ha Vader II! Wat stoer om te horen dat je hulp gaat bieden in het buitenland! Heel veel succes! Leuk om je verhalen te lezen! Succes en geluk gewenst!
    Babette