Water! - Reisverslag uit Adjumani, Oeganda van Jan Noordijk - WaarBenJij.nu Water! - Reisverslag uit Adjumani, Oeganda van Jan Noordijk - WaarBenJij.nu

Water!

Door: Jan Noordijk

Blijf op de hoogte en volg Jan

04 September 2014 | Oeganda, Adjumani

Een van de taken van ons team is 3 waterputten slaan. 2 daarvan moeten in het vluchtelingenkamp komen met de zuid-sudanese vluchtelingen, de derde in Ciforo, een zeer klein dorpje buiten Adjumani.
Vandaag zijn we met het bedrijf wat voor ons gaat boren naar water, op pad geweest om 3 geschikte locaties te vinden.

Eerste locatie was Ciforo. Degene die namens het boorbedrijf voor ons de metingen gaat doen, legt uit waar hij op let. M.n. de vegetatie, boomlijnen, ouderdom bomen en termietenheuvels zijn belangrijke graadmeters. Zijn achtergrond is microbiologie en geologie. Al snel is duidelijk dat hij weet wat hij doet. De 2 metingen die we hier doen, geven alle twee water maar 1 van de 2 locaties is duidelijk beter. Besloten wordt om hier de put te gaan boren. Geschatte diepte om te boren: 80 meter. Planning om te boren wordt volgende week donderdag/vrijdag.

Na een rit van bijna 2,5 uur komen we in het kamp aan waar in blok 7 en 8 de metingen gaan plaatsvinden. Na 5 metingen is helder dat het hier niet zal gaan lukken. De ondergrond is te onstabiel waardoor het gevaar bestaat dat na het boren de put instort. Na overleg met de voorzitter van de raad worden twee alternatieven locaties bekeken in de omgeving van de markt. Van de drie metingen zijn 2 zeer goed. Na een handdruk van de voorzitter wordt bepaald dat daar de 2 pompen zullen komen. Geschatte diepte om te boren: 50 meter. Planning: volgende week woensdag/donderdag.

Tijdens de metingen wordt alles zeer nauwgezet gevolgd door de bewoners/bevolking. Daar waar de metingen plaatsvinden is men zeer blij omdat het soms letterlijk een kilometer sjouwen met water scheelt wanneer de pomp geplaatst is. Daarnaast zijn er ook personen zeer ontevreden omdat er in hun blok nog geen pomp geplaatst is of wordt. Vanmiddag ging dit zeer ver met alle verwensingen vandien. Onze tolk heeft niet alles vertaald maar het non-verbale was duidelijk genoeg.

Wij zijn als team zeer blij dat er drie geschikte locaties gevonden zijn met water. Enerzijds omdat dit voor veel mensen verbetering van de leefomstandigheden gaat betekenen. Anderzijds betekent het voor ons als team dat we voor gaan lopen op ons projectplan. En dat is ook prettig.

Vandaag is ergens geroepen: "Water is leven". En zo is het!