Niet elk overleg is hetzelfde..... - Reisverslag uit Adjumani, Oeganda van Jan Noordijk - WaarBenJij.nu Niet elk overleg is hetzelfde..... - Reisverslag uit Adjumani, Oeganda van Jan Noordijk - WaarBenJij.nu

Niet elk overleg is hetzelfde.....

Door: Jan Noordijk

Blijf op de hoogte en volg Jan

02 September 2014 | Oeganda, Adjumani

Het plan was om a.s. zaterdag de distributie te doen van onze gedoneerde materialen. Het overleg vandaag met de blok-verantwoordelijken van het kamp, heeft ons doen besluiten om dit uit te stellen naar dinsdag.

Zoals al eerder vermeld is het kamp (nederzetting) AYILO 2 verdeeld in 16 blokken. Van deze blokken zijn er ondertussen 12 vol in gebruik. In elk blok zitten gemiddeld 100 gezinnen. Elk blok heeft een gekozen verantwoordelijke die zitting heeft in de "raad van de nederzetting". Deze raad heeft weer een gekozen voorzitter die verantwoording aflegt aan een afgevaardigde van het Ministerie.

Onze te distribueren materialen zijn niet voldoende om elk gezin te voorzien van pannen, borden, matrassen e.d.
De reden is simpel: het vluchtelingenaantal groeit sneller dan dat onze leverancier kan behandelen en dat wij financiele middelen ter beschikking hebben. Ons uitgangspunt was daarom dat als eerste de minst bedeelden, zieken en ouderen in aanmerking zouden komen voor onze spullen.

Deze ideeen hebben we vanmiddag voorgelegd aan de "raad van de nederzetting". Afspraak was dat we om 13.00 uur zouden beginnen. Vergaderruimte: onder de oude boom.
In Nederland zijn we over het algemeen redelijk stipt in het op tijd beginnen van een vergadering.
In Oeganda blijkt dat een uur later beginnen nog acceptabel is. De voorzitter van de raad was als eerste aanwezig tegen half twee, om kwart voor twee was ongeveer de helft aanwezig waarna we toch maar begonnen zijn. Tijdens de bijeenkomst druppelden de overige deelnemers binnen die zich allemaal kwamen voorstellen, ongeacht wie er aan het woord was. Uiteindelijk zijn we om tien over twee nog maar een keer overnieuw begonnen. Ons voorstel werd jn eerste instantie goed ontvangen. Al snel bleek echter dat er andere belangen speelden.
De blok-verantwoordelijken zijn afkomstig van verschillende stammen waarbij er erg op wordt gelet of de andere stammen toch niet meer krijgen dan zij zelf. Uiteindelijk werd dit een discussie zonder overeenstemming en wij daarom hebben besloten om de verdeling anders te gaan doen.Elk blok krijgt nu even veel van elk item. Dit is middels stemming aangenomen. De voorzitter zal er op toe zien dat er binnen het blok geen verschil wordt gemaakt door en voor de stammen.
Voor ons betekent dit een andere benadering van de distributie en meer administratie. Vrijdag hebben we de definitieve afstemming. Kijken of er nog andere verrassingen uit de hoge hoed zullen komen......